LLUMS I OMBRES DE LES ALTES CAPACITATS
Quan es parla d’altes capacitats, sovint s’associa aquest perfil a l’excel·lència acadèmica, facilitat per aprendre o una ment prodigiosa, però malgrat aquests trets positius, la realitat és molt més complexa i sovint fins i tot contradictòria, doncs tenir altes capacitats no és sinònim de tenir-ho tot fàcil, i pot comportar també dificultats importants, tant a l’escola com a nivell emocional i social.
«hi ha persones que aprenen amb més facilitat que d’altres. A algunes els passa només en una àrea, com la verbal, la matemàtica o la lògica, mentre que a d’altres els passa en totes»
Malgrat no hi hagi un patró de comportament concret que defineixi i identifiqui les altes capacitats, sí que podem trobar un ampli ventall de característiques comunes, com podria ser el fet de tenir una curiositat molt desenvolupada, l’ús d’un vocabulari ric i estructurat en edats primerenques, una alta capacitat de concentració i bona memòria, rapidesa a l’hora d’aprendre i ordenar processos, un gran interès en experimentar i resoldre problemes, impaciència amb les dificultats i/o amb la lentitud pròpia o dels altres, etc.
Ras i curt, podem definir les altes capacitats com la capacitat d’aprendre més ràpidament i de manera més complexa, però no només és aprendre sinó que també cal tenir en compte que les persones amb altes capacitats processen la informació de manera diferent, acostumen a tenir una sensibilitat més elevada i una habilitat més gran per entendre i transformar les percepcions en experiències intel·lectuals i emocionals. (Beltran M. Altes Capacitats, Eumo Editorial. 2024)
També és important remarcar que les altes capacitats defineix persones impulsades per la curiositat i la necessitat d’expressió en tots els àmbits i amb tots els matisos, des dels àmbits més artístics com la música i la dansa fins als àmbits més introspectius i de reflexió com pot ser la filosofia, l’ètica i la justícia, o en el camp de les matemàtiques, la tecnologia i els pensaments més abstractes i complexos.
Així doncs, entre les llums d’aquest perfil de persones hi trobem la curiositat infinita, la capacitat per aprendre de forma autònoma, o la passió per temes molt concrets i específics. Tanmateix, les altes capacitats també poden suposar reptes significatius. Entre les ombres apareixen l’avorriment escolar, el perfeccionisme, la frustració o la sensació de no encaixar. La hipersensibilitat emocional i sensorial i les dificultats per relacionar-se entre iguals poden generar ansietat, baixa autoestima o sentiment de solitud.
«Tal com apunta la psicòloga especialitzada en altes capacitats Maite Garnica, un infant amb altes capacitats pot tenir un rendiment escolar mitjà o baix si no se’l comprèn ni se l’estimula correctament»
Detectar altes capacitats no és posar un segell, sinó entendre una manera única d’aprendre i sentir, i per això cal una mirada educativa que no busqui normalitzar sinó personalitzar, on s’adaptin els reptes, es potencïi el pensament crític per estimular i motivar a la persona, i s’ofereixen espais pel creixement personal i l’expressió emocional, així com la cura i l’atenció. L’escola i les famílies tenen un paper clau: escoltar, adaptar, desmuntar mites i fomentar espais on la diferència es posi en valor i no esdevingui un motiu d’aïllament. Perquè les altes capacitats, com tota diversitat porten llum… però també obres que només desapareixen amb una comprensió, empatia i una mirada educativa realment inclusiva.
«En l’àmbit escolar els alumnes amb altes capacitats requereixen una educació adaptada per poder assolir el ple desenvolupament personal que el sistema escolar pretén per a tots i cadascun dels estudiants»
En definitiva, reconèixer les altes capacitats no és posar una etiqueta, sinó obrir una porta a l’autoconeixement, al respecte i l’atenció per la diversitat i a una educació que realment respongui al potencial únic de cada infant i jove.
6 consells per atendre les altes capacitats:
- Identificar les altes capacitats, doncs el diagnòstic és clau per l’autoconeixement.
- Estimular sense pressionar, oferir reptes intel·lectuals i fomentar el plaer per aprendre.
- Escolta activa i empatia, la família i l’entorn ha de procurar valorar i validar les emocions i les preguntes que formuli la persona amb altes capacitats, doncs sovint viuen amb una intensitat que necessita ser compresa, no corregida.
- El treball en xarxa és fonamental. La coordinació entre família, escola i professionals és essencial per un bon seguiment, i oferir respostes adequades al seu ritme de treball i aprenentatge.
- En el cas de fracàs escolar o dificultats en l’aprenentatge cal descartar altres trastorns del neurodesenvolupament, com podria ser un TEA o un TDAH.
- El treball en les emocions per cuidar la salut emocional és prevenció primària i suport indispensable per acompanyar el desenvolupament i creixement de la persona.